A Smart Protein elnevezésű uniós projekt keretében, a Nielsen közreműködésével készült kutatás 11 európai európai ország szupermarketei adatainak alapján mérte fel a növényi-alapú termékek piaci forgalmának változását 2018 és 2020 között. Valamennyi vizsgált országban a növényi-alapú termékek forgalmának jelentős növekedését tapasztalták, melynek átlagos mértéke 49 százalék, a kategória forgalma pedig 3,6 milliárd euró volt. Az elemzés egyik fő megállapítása, hogy jelentős növekedés tapasztalható ezekben az országokban az egész növényi-alapú kategóriában és várható, hogy egyre több vállalat zöld jelzést ad a növényi-alapú termék-alternatívák fejlesztéséhez. A legtöbb országban a kategória legnépszerűbb termékei a növényi-italok, ezek között pedig a zabital forgalma növekszik a legdinamikusabban.  A növényi-alapú termékek forgalmának a legnagyobb arányú növekedését Németországban és Nagy-Britanniában mérték.

A kategórián belül a vegán húspótlók Nagy-Britanniában a legnépszerűbbek, utána következik Németország. A kategória forgalmi értéke mára meghaladja az 1,4 milliárd eurót, köszönhetően az elmúlt két évben lezajlott 68 százalékos növekedésnek. A növényi italokból Németországban és Spanyolországban adták el a legtöbbet, a növekedésben itt is a német piac járt az élen. Mindkét országban a zabból, a mandulából és a szójából készült italok a legnépszerűbbek. A növényi sajt-helyettesítő termékek forgalma átlagosan 112 százalékkal nőtt, érdekesség, hogy ennél még nagyobb mértékű, 140 százalékos emelkedést tapasztaltak Hollandiában. A növényi-alapú joghurt-helyettesítők is rendkívüli mértékű növekedést produkáltak, értékben a német és a francia üzletekben fogyott a legtöbb ilyen, elsősorban szója- és kókusz alapú termék.

A 11 ország között Ausztria, Lengyelország és Románia is szerepelt.  Ausztriában 57 százalékkal nőtt a kategória forgalma a vizsgált időszakban, és különösen nagy növekedést tapasztaltak a diszkont-láncoknál. A vegán húspótlók forgalmának növekedése volt a leginkább szembeötlő, 82 százalék. Lengyelországban a vizsgált időszak alatt a növényi-italok forgalma 62 százalékkal nőtt értékben. Romániában is két számjegyű volt a növekedés mind a növényi-italok, mind a műhúsok tekintetében. A vizsgált országok közül Olaszországban nőtt a legkevésbé a termékcsoport népszerűsége, érdekesség, hogy ugyanakkor a hasonló étkezési kultúrával rendelkező Spanyolországban és Franciaországban jelentős növekedés volt tapasztalható. A kutatás arra is rávilágított, hogy a diszkont láncokban az átlagosnál is jobban nőtt a termékcsoport forgalma, ami arra enged következtetni, hogy ezekben az üzletekben további jelentős választék bővülésre számíthatunk az elkövetkező években. Az is várható, hogy az innovációs költségek „kifutása” és a gyártási mennyiségek növekedése a jelenleg még magas árak csökkenéséhez fog előbb-utóbb vezetni. Jelenleg azonban még a nyugat-európai vásárlók is rendre panaszkodnak a közvélemény-kutatásokban a termékek drágaságával kapcsolatban.