Az Egészségügyi Világszervezet Európai Irodája (WHO Europe) nemrégiben publikálta azt a jó gyakorlatok kiadványát, melyben a hazai népegészségügyi termékadót (NETA) sikeres példaként említik az egészségesebb élelmiszerek  választásának ösztönzésére illetve az egészségügyi bevételek növelésére.

 

Az ÉFOSZ továbbra is úgy gondolja, hogy az egészséges életmód és a kiegyensúlyozott táplálkozás nem befolyásolható eredményesen adóztatási eszközök alkalmazásával és hátrányosan érinti a rosszabb anyagi helyzetben lévő társadalmi csoportokat. Ugyanakkor rontja a hazai vállalatok versenyképességét és a munkahelyek számának csökkenését okozza.

Mi abban hiszünk, hogy összefogással, oktatással, a közös célok ügyében folytatott együttműködéssel lehet a hazai lakosság egészségi állapotát javítani, étkezési és ételkészítési szokásait hosszú távra is megváltoztatni. Az ÉFOSZ ennek szellemében hirdette meg 2014-ben az “Együtt a fogyasztókért” elnevezésű népegészségügyi kezdeményezését, melynek folytatásában látja a továbbiakban is az élelmiszeripar felelős helytállásának lehetőségét és a társadalmi összefogás megteremtésének esélyét. Célunk, hogy minél több vállalkozás tegyen önkéntes vállalást termékei összetételére, vagy az egészséges életmód támogatására vonatkozóan.

Nem gondoljuk, hogy a csülkös bableves és a szalagos fánk hazájában a népesség az adó által érintett termékek túlzott fogyasztása miatt lenne rosszabb egészségügyi helyzetben. A NETA ennél fogva tévesen sugallja a fogyasztók számára, hogy az egészséges életmód és táplálkozás titka mindössze a büntetőadó által sújtott termékek fogyasztásnak csökkentésében rejlik. Ezzel szemben az igazság az, hogy természetesen lehetséges a kiegyensúlyozott étrend részeként édességet vagy üdítőitalt fogyasztani, ugyanakkor ezek kerülése mellett is lehet egyoldalúan, az elhízást elősegítve táplálkozni.

A fentiek figyelembe vételével küzdünk a büntetőadó kivezetéséért és már most javasoljuk, hogy a hazai vállalatok nemzetközi versenyképességét rontó intézkedésből származó mintegy húsz milliárd forint éves bevételt a Kormány fordítsa olyan építő jellegű társadalmi edukációs kampányok finanszírozására, amelyek célja egyes termékek pellengérre állítása helyett a kiegyensúlyozott táplálkozásra és az egészséges, aktív életmód megvalósítására vonatkozó fogyasztói oktatás.